Nu har det blivit akut viktigt att skaffa SSL till hemsidan. I januari började nämligen…
Guide: Hur du kan ranka din hemsida högt upp på Google
Att ranka din hemsida högt upp på Google bör inte vara det enda sättet att marknadsföra hemsidan, men det är troligen det effektivaste, så det är väl investerad tid om du tar en stund och sätter dig in i hur det fungerar. Här bjuder vi på en översikt över hur du bör tänka och vad du behöver göra för att få din hemsida att klättra upp till en position som ger dig trafik från Google.
Rubrikerna i denna guide:
- Målet är inte att vara sökbar, utan att sälja
- Svara på de rätta sökfrågorna
- Teknisk sökmotoroptimering (on-page)
- Off-page sökmotoroptimering
Målet är inte att vara sökbar, utan att sälja
En del googlar sin hemsidas namn, hittar den högt upp på Google och är nöjda. Men tänk efter: Hur många söker din hemsidas namn? Svaret är: Ingen - såvitt du inte har ett väldigt starkt varumärke som folk tänker på direkt när de söker en viss vara eller tjänst. Om du säljer bokhyllor, så hittar ju inte folk dina bokhyllor genom att goolga ditt företagsnamn, såvida du inte heter Ingvar Kamprad. Gör du inte det, så måste du tänka om och tänka rätt.
Svara på de rätta sökfrågorna
Tänk efter vilket eller vilka sökord som en presumtiv besökare av din hemsida skulle söka efter. Vad är det du vill sälja? Vilken information är det du vill att de ska hitta? Skriv upp dina viktigaste sökord och googla dem. Hur ser konkurrensen ut? Om du har stor konkurrens på dina sökord så kan det krävas mycket jobb innan du kan komma i jämnhöjd med dem i sökresultatet. Då kan det vara smartare att tänka: Finns det något annat sökord som är relaterat men inte har lika stor konkurrens? Kan jag skriva en bra text som söksvar på en fråga, där jag kan leda besökaren till att köpa min vara eller tjänst?
För det är precis vad det handlar om. Tänk att du ska skapa innehåll på varje enskild sida som ger svar på frågor som folk ställer sig, frågor som de googlar. Och du måste skriva det svaret med en inledning som gör att de lockas att klicka på länken (söksvaret) som visas i Googles sökresultat. Du behöver alltså tänka till för att svara på rätt frågor, speciellt när det gäller rubrik och ingress.
Innehållet ska förstås vara informativt. Det ska svara korrekt på frågan som ställs, men också leda besökaren vidare, antingen till mer information, eller till ett avslut (köp). Är det så här du har tänkt när du har skrivit dina texter? Bra, då har du tänkt rätt! Då behöver vi bara finjustera tekniken också.
Teknisk sökmotoroptimering (on-page)
Den tekniska delen av din sökmotoroptimering är egentligen inte så krånglig om du bara tänkt rätt när det gäller innehållet (se ovan). Använder du WordPress som publiceringsverktyg för din hemsida så blir det mesta rätt redan från början. Men det finns några saker att tänka på. Vi anger dem i prioriteringsordning nedan.
1. Hur ser titeln ut på din sida?
Tänk dig varje sida som en landningssida. Den ska listas som ett söksvar på Google och den presentation som visas på Google ska locka besökaren att vilja klicka för att läsa vidare på din sida.
Det första som listas i söksvaret är din sidas titel. Visar den att du erbjuder svar på sökfrågan som ställts? Finns det sökordet med? Om inte, ändra rubriken på ditt inlägg så ändras sidans titel automatiskt om du använder WordPress, Joomla eller liknande publiceringsverktyg.
Om du vill veta vad som står i sidans title, håll muspekaren ovanför fliken för din sida i webbläsaren så visas en liten ruta med texten i titeln.
Observera att WordPress och liknande publiceringsverktyg lägger till webbplatsens globala titel efter sidans/inläggets titel. Den totala titeln blir alltså [Inläggets titel] | [Global Sidtitel]
I WordPress ändrar man den globala sidtiteln under Inställningar (Settings) → Allmänt (General).
Det här funkar bra i de flesta fall. Men om du har en lång global sidtitel som inte tillför något som svar på sökfrågan så bör du göra något åt detta. Vill du inte ändra på din globala sidtitel så kan du installera en SEO-plugin. En SEO-plugin kan vara bra på många sätt, så varför inte. WordPress SEO by Yoast är en bra plugin. När du installerat en SEO-plugin så får du extra SEO-inställningar som dyker upp under textfältet när du redigerar ditt inlägg. Där kan du justera precis hur sidan visas i söksvaret hos Google.
2. Hur ser beskrivningen ut för din sida?
Fråga två du bör ställa dig är hur din landningssida beskrivs i söksvaret hos Google. Som standard så tar Google de första orden i din text. Om konkurrensen är svag så kan Google ibland hitta söksvaret längre ner i din text och visa upp den meningen i sin presentation av söksvaret. Men du kommer att lyckas bättre om du tänker till och skriver en bra presentation av söksvaret tidigt i texten. Där ska också ditt viktigaste sökord finnas med så tidigt som möjligt.
Du kan också optimera presentationen i en 140 tecken lång beskrivning som du fyller i rutan Description om du använder en SEO-plugin. Den texten bestämmer också hur sidan beskrivs när någon postar en länk till den på Facebook.
3. Länkar du till sidan från startsidan och andra relaterade sidor?
Självklart bör du göra det lätt för besökare att hitta till den aktuella sidan från webbplatsens startsida genom att länka till den på något sätt, i text eller meny. Men länken behövs även för Google. Google och andra sökmotorer hittar till dina sidor genom länkar. De har en robot som besöker din hemsida och följer länkarna till dina undersidor. Om sökordet (som är viktigt för din undersida) finns med i den länkade texten så talar det om för Google vad sidan handlar om, och gör att Google listar sidan lite högre i sökresultatet. Tänk också på att länka ihop sidor som är relaterade till varandra. Länkarnas betydelse värderas utifrån innehållet på den sida där de finns. Att sätta etiketter (taggar) på inläggen är också ett sätt att länka ihop relaterade sidor ihop med varandra.
4. Använder du bra bilder?
Läsare uppskattar bra bilder. Google uppskattar bra bilder. Så använd bra bilder! Skaffa fram unika bilder så kommer Google att gilla din sida ännu mer. Tänk också på att antalet bildsökningar ökar hela tiden och att även detta kan ge besökare till din sida. Har du bra bilder kan du dessutom få länkar och trafik ifrån Pinterest. Använd alltid alt-taggen för att ange en beskrivning av bilden. Den ska innehålla sökordet. Ha även med sökordet i bildens filnamn.
5. Hur ser adressen ut till din sida?
Som standard så gör WordPress en adress til dina undersidor som börjar med ett frågetecken och slutar med id-numret till ditt inlägg/sida, typ www.minhemsida.se/?p=78
Du kan optimera adressen genom att gå till Inställningar > Permalänkar. Du kan gärna använda någon av de förinställda:
- Månad och namn
- Inläggsnamn
Eller så väljer du Anpassad struktur och skriver in exempelvis: /%category%/%postname%
Tänk på att adressen till din sida kan bli onödigt lång om hela titeln används. Korta gärna ner adressen innan du publicerar inlägget. Det gör du genom att först Spara utkast, sedan klickar du knappen Redigera (permalänk) under rubriken. Huvudsaken att ditt sökord kommer med.
6. Pinga uppdateringstjänster
Om du skapat din hemsida med WordPress så vill vi tipsa dig om att det finns en inbyggd funktion för att automatiskt pinga uppdateringstjänster så fort du publicerat en ny artikel. Detta i sig gör inte att du hamnar högre upp på Google, men det gör att sökmotorer snabbare hittar och indexerar dina nya sidor så att de kan hittas i sökresultaten. Dessutom kan du få nya besökare från de nätverk där dina nya inlägg visas på grund av att du pingar dem. Se vår uppdaterade lista på uppdateringstjänster att pinga automatiskt och hur man gör det.
7. Skicka din sitemap till Googles Verktyg för webbansvariga
Ett bra sätt att tala om för Google vilka sidor din webbplats innehåller, är att skicka in en webbplatskarta (XML sitemap) till Googles Verktyg för webbansvariga. Detta gör i sig inte att din hemsida rankas högre i Googles sökresultat, men det gör att nya sidor indexeras (hittas) snabbare av sökmotorn. Dessutom kan webbplatskartan ge viss information till Google, exempelvis hur du vill att sidor som liknar varandra ska prioriteras inbördes.
Hur du skapar en webbplatskarta beror på vilket publiceringsverktyg du använder. Vi återkommer snart med en komplett guide för hur du skapar en XML sitemap i WordPress, men om du använder någon av de SEO-plugins som vi nämner ovan, så skapar dessa en XML sitemap automatiskt. Kopiera bara adressen till din sitemap och skicka in den till Google genom att:
- Logga in i Verktyg för webbansvariga och klicka knappen Lägg till en webbplats
- Verifiera att du äger webbplatsen
- Välj webbplatsen i listan, klicka på den högra kolumnen "Webbplatskartor", och sedan "Lägg till/testa webbplatskarta. Där klistrar du in adressen till din webbplatskarta.
Off-page sökmotoroptimering
Nu har du optimerat dina sidor ”on page”, så att de presenteras på ett säljande sätt om de kommer upp i Googles sökresultat.
Men för att du ska kunna hävda dig i konkurrensen på Google så behövs det ”röster” från andra internetanvändare. Googles affärside är att presentera det bästa sökresultatet som finns för den som söker. Därför har man utvecklat olika sätt att ta reda på vilka sidor som är populära. Man räknar med att om din sida är bra så kommer andra sidor att länka till den. Därmed är det naturligt att det tar lite tid innan din sida blir populär. Det du kan göra för att hjälpa till är att 1) se till att du har riktigt bra innehåll som är värt att länka till, och 2) tipsa andra om att länka till dig. Använd alla marknadsföringskanaler du kan komma på för att tipsa andra om din sida så ökar chansen att du också får inlänkar. Använd sociala medier som Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, osv.
Du kan självklart också länka själv till din sida om du äger andra sidor att länka från. Har du en Youtubekanal så länka därifrån. Har du en Facebooksida så länka därifrån. Inte alla länkar räknas hos Google, men du länkar ju för att vanliga besökare ska hitta till din sida också.
Länkar värderas olika
Olika länkar till din sida värderas olika av Google. De som värderas högst är länkar från sidor som Google anser vara auktoriteter på samma område som det din sida handlar om. Om din sida handlar om byggvaror så kan en länk från en populär sida om husbyggen ge din sida en rejäl skjuts uppåt i sökresultatet. Så ta dig en rejäl funderare på vad du kan göra för att få auktoritativa sidor att vilja länka till dig. Ibland kan en pressrelease göra susen. Glöm inte att skicka med den exakta adressen till den sida du vill få länk till. Om den är kort och enkel kanske den kan passa sig att trycka i en tidning också.
Principen om att länkar från sidor med relaterat innehåll värderas högre gäller även dina interna länkar. Så kolla om du har sidor med liknande innehåll och lägg till länkar med rätt länktext mellan dina sidor.
Tålamod är en del av tekniken
Kom ihåg: Du behöver ha tålamod! Sökmotoroptimering tar tid. Om du får många inlänkar till en sida på en alldeles ny webbplats så kan Google få för sig att du överoptimerar och kan då straffa din hemsida för en tid. Så en bra grundregel är att jobba på ett bra innehåll. Då kommer de bra länkarna naturligt och du kommer att hamna högt upp i Google så småningom.
Lycka till, och kommentera gärna om du har frågor eller tycker att något saknas i guiden!
Relaterat:
HTTPS ger dig högre position på Google
Tags: Google, landningssida, permalänkar, publiceringsverktyg, sökmotoroptimering, sökord, uppdateringstjänster
2 kommentarer
Hej! Jag har en grupp på Facebook och det är inte något företag, har bara inlägg och bra sighter där man kan läsa mer om sånt som händer runt detta. Man skriver saker och man kan gå in på en del sighter som man har lagt upp. Vill gärna göra så att fler kan se den och få hjälp att utveckla den mer.Kört fast totalt vet inte vad jag ska göra för att den ska bli bättre. Hur ska man bete sig igentligen…
Hej Katarina, och välkommen hit!
Den här artikeln handlar om hur man hamnar högt upp på Google, och då hamnar Facebook i en speciell kategori. Facebook är Googles största konkurrent när det gäller innehåll på Internet, och Facebook vill tydligen hålla Google utanför detta innehåll. Man släpper helt enkelt inte in Googles indexeringsrobot hur som helst. Visst Facebookinnehåll är sökbart på Google. Jag är lite dålig på hur det fungerar med Facebookgrupper, men jag antar att det fungerar ungefär som med Facebook Sidor. Titeln och beskrivningen på en företagssida i Facebook är sökbar på Google. Och sidan hamnar högre upp om du länkar till den från andra relevanta webbsidor – helt enligt Googles vanliga rankningsprinciper alltså.
Mina konkreta tips är:
1) Kolla igenom sekretessinställnignarna för gruppen och se till att allt är öppet.
2) Ändra titeln på gruppen så att den är max 55 tecken – resten skär Google bort.
3) Om man kan skriva en beskrivning för en grupp, gör det, och se till att den blir relevant för sökningar förstås.
Lycka till och berätta gärna om du når positiva resultat!