HomeGuiderHur du får fram betalningslänk på en avbruten order i WooCommerce

Hur du får fram betalningslänk på en avbruten order i WooCommerce

Vi fick en fråga hur man kan skicka en betalningslänk till en kund efter att man fått en avbruten order i WooCommerce. En mycket bra fråga som det tog en stund att klura ut svaret på.

Avbruten order i WooCommerce

Nu och då händer det att du som äger webbutiken får ett mail om "Avbruten order" - att en kund lagt varor i varukorgen, gått vidare till betalning, men sedan avbrutit betalningen. Då kanske du vill skicka ett mail till kunden och fråga om något gick snett, och dessutom bifoga en betalningslänk så att kunden lätt kan återuppta betalningen och slutföra ordern.

Kruxet är att när ordern har status "avbruten", så finns det ingen sådan länk att hitta i WooCommerce.

På WooCommerce supportsidor får man bara veta att betalningslänken skickas ut om man låter generera en "invoice", eller faktura som det heter på svenska.

Men den som testar finner att det inte blir någon betalningslänk i fakturan. Det beror helt enkelt på att ordern har status "avbruten".

Här är lösningen:

Trixet för att få fram betalningslänken är helt enkelt att...

  1. Klicka på ordern och ändra orderstatus till "Mottagen (obetald)"

    Orderstatus: Avbruten order i WooCommerce
  2. Klicka sedan på Spara order. När sidan uppdaterats så har betalningslänken dykt upp:

    Ta fram betalningslänk i WooCommerce
    Nu har länken "Kundens betalningssida" kommit fram

Du kan klicka på länken om du vill, så ser du att betalningssidan dyker upp. Sedan kan du bara kopiera URL:en ur adressfönstret för att ge betalningslänken till kunden.

Du skulle nu kunna maila ut en faktura, där länken kommer att vara inkluderad, men det är kanske inte att rekommendera. Att få en faktura när man medvetet avbrutit en order känns nog inte sådär jättebra. Men att få ett personligt mail där kundtjänst frågar om något gick fel, eller om det finns frågor, det kan kännas som en god service, och kanske resulterar det i en slutförd order. Skickar du ett sådant mail så ska du förstås skicka med betalningslänken.

Ett sådant mail skulle kunna se ut så här:

Hej Bertil,

Ser att du försökte göra en order men att betalningen avbröts. Stötte du på några problem? Det vore snällt om du ville hjälpa oss förstå vad det var som gjorde att du avbröt - kanske är det något vi kan förbättra?

Om du vill återuppta ordern så går det bra. Klicka bara på den här länken: http://www.fantastiskawebbutiken.se/kassan/betala/779?pay_for_order=true&key=wc_order_577bc90564226

Tack på förhand för din hjälp!

Vänliga hälsningar
Per på Kundtjänst

Obs: Om du använder lagerhantering...

Om du använder lagerhantering i WooCommerce så gör standardinställningarna så att orderns status automatiskt ändras från "Mottagen (obetald)" till "Avbruten" efter 60 minuter. Så vill du troligen inte ha det om du skickar ut ett mail typ ovanstående. Betalningslänken kommer nämligen inte att fungera när orderstatusen ändrats till "Avbruten".

För att ändra denna inställning, gå till WooCommerce > Inställningar > fliken Produkter > länken Lagersaldo (1, se bild)

Lagerhantering: Inställning för automatisk ändring av ordersaldo till avbruten

Där hittar du inställningen Reservera lagersaldo (2, se bild ovan)
Förklaringstexten säger: "Reservera lagersaldo (för obetalda ordrar) i x minuter. När denna tidsgräns uppnåtts, avbryts ordern med inväntande betalning. Lämna tomt för att inaktivera."

Antingen ställer du in ett mycket högre värde i rutan, till exempel ett par dagar, eller så lämnar du den tom för att inaktivera funktionen.

Hoppas det här tipset hjälper fler WooCommerce-vänner där ute!

Over to you - Hur har du hanterat avbrutna ordrar i din webbutik? Berätta i en kommentar.



Tags:

Skriv en kommentar

You must be logged in to post a comment.