HomeGuider10 tips som garanterat ökar försäljningen i din webbutik – en utförlig guide

10 tips som garanterat ökar försäljningen i din webbutik – en utförlig guide

Konverteringsoptimering - så säljer du mer i din webbutik

Säljer du alldeles för mycket i din webbutik? Då kan du läsa något annat. Men vill du ha tio träffsäkra tips som garanterat kommer att öka försäljningen i din webbutik så ska du läsa vidare.

Oavsett om din e-handel är nystartad eller om du är erfaren och säljer bra, så vill du förstås gärna sälja mer. För att hjälpa dig har vi satt ihop en grundlig guide med våra tio mest beprövade tips för bättre konvertering i webbutiken. Fixa alla tio och övertyga till och med den mest skeptiske besökaren att handla hos dig!

Ior handlar i webbutik

Utmaning: Övertyga skeptiske Ior att handla i din webbutik!

Och vi visar hur du kan förverkliga tipsen

Vi bjuder även på plugintips som hjälper dig ta fram den funktionalitet som vi föreslår i de tio tipsen. Plugintipsen gäller dig som använder webbutiksplattformen WordPress + WooCommerce.

Då kör vi!

1 Skriv produktbeskrivningen som proffsen

En lyckad produktbeskrivning kan avgöra om du får sälja eller inte. Men det handlar inte om tur. Här är knepen för att skriva säljande produktbeskrivningar som ett proffs.

Etablera ett problem och lös det

det som skiljer en bra produkt­beskrivning från en supersäljande dito, är om du lyckas sälja in en känsla

När du skriver produktbeskrivningen, fråga dig själv: Hur kommer din produkt att göra kundens liv bättre? Se till att du kan definiera kundens problem som din produkt kan lösa, inte nödvändigtvis för att du ska tala om problemet för kunden, men för att du ska kunna presentera din lösning på ett bra sätt.

Beskriv känslan som köpet kommer att ge

Självklart ska du ge en korrekt och detaljerad beskrivning av produkten, men det som skiljer en bra produktbeskrivning från en supersäljande dito, är om du lyckas sälja in en känsla. Du kan beskriva hur bra din toalettborste rengör toalettstolen, eller du kan beskriva känslan av en ren och fräsch toalett. Det senare får kunden att känna sig fräschare redan efter att ha klickat Lägg i varukorgen.

Fånga besökaren Above the fold

Vad betyder "above the fold"?

Om du har en lång produktbeskrivning, planera designen så att det viktigaste syns above the fold. Du har bara något ögonblick på dig att ge ett första intryck som fångar besökarens uppmärksamhet. Självklart ska produktbilderna synas där. Testa gärna att ha två köpknappar - en above the fold och en längst ner efter den långa produktbeskrivningen.

Jobba med formateringen av texten

Många besökare "scannar av" sidan snabbt, antingen för att man bara slösurfar eller för att man söker specifik information. Därför behöver längre texter uppmärksamhetsfångare – markörer hjälper ögat att stanna upp vid det viktigaste. Slösurfaren vill du leda till den viktigaste fördelen med din produkt. Då gäller det att markera den på något sätt. Och den som snabbscannar efter specifik information vill du också hjälpa genom att göra texten överskådlig med markeringar för specifika egenskaper.

Använd korta stycken, fetstil, punktlistor och kanske till och med markering med färgad bakgrund. Kom ihåg: Du försöker inte vinna en stiltävling. Du vill bara hjälpa kunden att ta ett köpbeslut.

2 Bra produktbilder säljer

När IKEA gick från en produktbild till tre så ökade de försäljningen med 30 procent

Anlita en bra fotograf eller skaffa dig bra utrustning och lär dig ta proffsiga produktbilder. Du kommer att tjäna igen den investeringen på ökad försäljning.

Om du vill klara det själv och har tajt budget så kan du börja med en bra mobilkamera, förutsatt att du skaffar ett stativ till den. Stativet är absolut nödvändigt för att ta skarpa bilder.

Bygg din egen fotostudio för proffsiga produktbilder
Bygg din egen fotostudio för 2000 kr - Bild från Pixelz

Det nästa du behöver tänka på är ljuset. Du hittar smarta budgettips i det här blogginlägget om hur du kan bygga en fotostudio för 2000 kr. Men jag tycker att ett ljustält är en väldigt bra grej att skaffa. Det gör det enkelt att ta bilder med vit bakgrund utan skarpa skuggor. Finns för några hundra på Fyndiq.

Har du lite mer pengar så skaffa en bättre kamera. Sämre kamera gör att du får lägga mer tid på efterarbete, tid som du istället kan lägga på att skaffa fler besökare till hemsidan.

Visa produkten ur olika vinklar så ger du kunden en mycket bättre uppfattning om hur varan verkligen ser ut. När IKEA gick från en produktbild till tre så ökade försäljningen 30 procent

Läs även: 10 WordPress plugins du inte vill vara utan

3 Visa produkten i en video

Underskatta inte vad en enkel produktvideo kan visa. En produkt som är svår att göra rättvisa på bild kan uppfattas mycket bättre med en video. Kunden vill veta vad hon får. En video kan ge den upplevelsen och leda till köp.

Testa annorlunda videos och se vad dina kunder gillar

Förutom en video som visar produkten från olika håll, så kan du även visa produkten i sin miljö där den kommer att användas. Kanske ska du till och med låta dina kunder ladda upp videos där de visar hur de använder produkten?

Ett annorlunda sätt att visa produkten är att använda sig av unboxing-videos. Normalt är det ju kunden som gör unboxing, men här kan du se hur vår kund Cuboss.se gör unboxing när de tar emot produkter från sin leverantör. Videorna är populära, ger en bra upplevelse av produkten och bygger varumärket. Smart!

4 Välj åt kunden

Om du säljer variabla produkter, låt ett av alternativen vara förvalt. Välj den populäraste färgen, eller helt enkelt den variant du har mest av i lagret. Du kommer garanterat att sälja mer av den vara du hjälper kunden att välja.

Så gör du i WooCommerce

Gör så här:

  1. När du redigerar produkten, scrolla ner till Produktdata och välj Attribut.
  2. Klicka på rullgardinsmenyn Förvalda alternativ och välj den variant du tror säljer bäst.
  3. Välj förvald produktvariant i WooCommerce
  4. Klicka på Uppdatera produkt för att spara.

5 Optimera köpknappen

Ditt främsta mål med produktsidan är att få kunden att lägga produkten i varukorgen. Därför är köpknappen något av det viktigaste du har på sidan. Hur den utformas kan ha stor betydelse för konverteringsgraden. Det vi kan säga med säkerhet är att köpknappen ska vara stor och i en tydlig färg med klar kontrast mot omgivningen. Grön eller orange har visat sig konvertera bra, men om din sida går i gröna toner, välj en annan färg för köpknappen. Det har också visat sig att runda hörn konverterar bättre än skarpa, delvis därför att rundade hörn får ögat att fokusera på det som finns inuti.

Testa olika text på köpknappen
Testa olika text på köpknappen

Prova dig fram med olika texter på köpknappen. “Lägg i varukorgen” kan vara bra när du vill använda påföljande steg till att fortsätta övertyga en osäker kund, medan “Köp nu” kan få kunden att bestämma sig direkt. Om produkten är variabel så visar WooCommerce knapptexten “Välj alternativ” på kategorisidan. Ändra den till “Välj färg” eller “Välj storlek” så förhöjer du köpupplevelsen markant och säljer mer.

Plugintips

Ett enkelt sätt att ändra text på köpknapparna i WooCommerce är att installera pluginet Booster for WooCommerce. Med den får du också en massa andra smarta funktioner och specialanpasningar av din webbutik utan att behöva koda.

Booster for WooCommerce

Betyg på WordPress.org: (av 512)
Aktiva installationer: 50,000
Senast uppdaterad: 2024-06-05

Gör så här:

  • Installera Booster och aktivera
  • Gå till menyn WooCommerce > Booster Settings
  • Längst upp på sidan, klicka på BUTTON & PRICE LABELS
  • Strax under den förra länken du klickade på, klicka på Add to Cart Labels
  • Markera checkboxen för Enable Module och spara
  • Nu kan du ändra knapptexterna globalt enligt alternativen på samma sida, eller individuellt på varje produkt:
    Ändra text på köpknappen med Booster plugin för WooCommerce
    Den här inställningen hittar du strax under produktbeskrivningen när du redigerar en produkt

6 Gör kunden trygg

De flesta som hamnar på din sajt känner inte dig. För att de ska våga ta steget och handla hos dig måste du först vinna deras förtroende. Här är fyra bra sätt att inge den där känslan av trygghet som kunden behöver:

  • Skapa en riktigt bra “Om oss” sida där du är lite mer personlig. Skippa corporate-snacket här - var dig själv istället. Sätt in en trevlig bild på dig själv där du ler och ser förtroendeingivande ut. Har du speciella erfarenheter eller kvalifikationer inom ditt produktområde så ska du självklart lyfta fram det. Ge kunden flera olika sätt att nå dig på.
  • Visa andra kunders omdömen på sajten. Omdömen (textrecensioner) har en mycket större psykologisk betydelse än betyget (stjärnor) på den enskilda produkten. De visar att du är på riktigt och att du vågar utsätta dig och dina varor för kunders kritik. För att skaffa omdömen, skicka ett mejl till kunden 1-3 veckor efter köp och be om ett omdöme. Vad som är lagom lång tid att vänta innan du skickar mejlet beror på typ av produkter. Säljer du fiskeutrustning så behöver du ge kunden tid för att testa. Säljer du en prydnad så kan du skicka mejlet så snart du bedömer att kunden fått produkten i sin hand.
    Plugintips

    En plugin som är väldigt effektiv på att hämta in omdömen är Yotpo Reviews for WooCommerce. De har lyckats väldigt bra med att göra det enkelt för kunden att sätta betyg och skicka in en kommentar direkt i mejlet, som förstås skickas ut automatiskt av Yotpo. Gratisversionen fungerar kanonbra, men lägg märke till att betygen inte visas med Rich Snippets. Det måste du betala för (eller installera den här lilla pluggen för att få den funktionen).

    Yotpo: Product & Photo Reviews for WooCommerce

    Betyg på WordPress.org: (av 186)
    Aktiva installationer: 4,000
    Senast uppdaterad: 2024-02-29
  • Visa att hemsidan är säker genom att du använder SSL, alltså att adressen till din webbutik börjar med https:// där s:et visar att man surfar säkert på sajten. Läs här hur du gör för att ändra från http till https.
  • Ha en bra och tydlig returpolicy så att kunden vet vad som gäller. Är detta luddigt eller svårt att hitta så kan det betyda att kunden överger varukorgen även om du erbjuder bra produkter till rätt pris.

7 Sälj två produkter istället för en

Sälj två produkter istället för en så dubblar du försäljningen utan att behöva dubbla antalet kunder. Det är mycket lättare att sälja två produkter till den kund du redan har i webbutiken, än det är att få in ännu en kund för att köpa den andra produkten. Du kan sälja mer till varje kund genom merförsäljning (korsförsäljning) eller uppförsäljning.

Merförsäljning

Merförsäljning gjord på rätt sätt upplevs som en service till kunden. Om du köper en produkt som går på batterier så upplever du det som god service om du blir påmind om att köpa batterier också. Eller om du säljer kläder, visa vilket bälte som skulle passa bra till byxorna. Den här webbutiken visar omtanke när man föreslår ett kondoleanskort när kunden köper en kondoleansbukett:

korsförsäljning i WooCommerce exempel: kondoleanskort till kondoleansbukett
Vår kund Tro Hopp och Kärlek föreslår ett kondoleanskort när man köper en kondoleansbukett

I WooCommerce kallas detta för Korsförsäljning och finns inbyggt från början (se Så gör du i WooCommerce nedan).

Testa också vilket resultat du får om du visar vad andra kunder som har köpt samma produkt har lagt till. Att ge kunden ett fint erbjudande i kassan kan också vara effektivt.

Uppförsäljning

Uppförsäljning i en webbutik kan vara att du i produktspecifikationerna länkar till en lite mer välutrustad (och dyrare) produkt. Tänk inte att du "säljer på" kunden mer än de tänkt sig handla för. Tänk istället att du kanske räddar kunden från att göra ett dumsnålt köp som hon skulle ångra. Man kan absolut känna sig nöjd när man går ut från en butik även om man handlat för dubbelt så mycket pengar som man tänkt sig - bara man känner att man fått valuta för pengarna.

Så gör du i WooCommerce

För att aktivera merförsäljning (kallat Korsförsäljning i WooCommerce) och uppförsäljning, gå till en befintlig produkt och redigera den. Scrolla ner till Produktdata och klicka på Länkade produkter. Då ser du alternativen Uppförsäljning och Korsförsäljning. Den produkt som du vill lägga till för visning som alternativ för uppförsäljning eller korsförsäljning måste redan finnas inlagd. Skriv in del av namnet på produkten i rutan så hittar du den. Klicka Uppdatera för att spara.

Så gör du korsförsäljning och uppförsäljning i WooCommerce

Vad är då skillnaden i funktion mellan Uppförsäljning och Korsförsäljning?

Exempel på Uppförsäljning i WooCommerce

Den vara som du lägger till för Uppförsäljning, kommer att visas som ett förslag på produktsidan med rubriken Du gillar kanske också… (på bilden här intill är texten ändrad till Kanske du vill titta på… med hjälp av Loco Translate)

Den vara som du lägger till för Korsförsäljning, kommer att visas som ett förslag i varukorgen med texten Du kanske är intresserad av… (på exempelbilden längre upp är texten ändrad till Du kanske behöver… med hjälp av Loco Translate).

Ett annat fiffigt sätt att sälja mer kan vara att ge kunden en upplysning om att Du har bara 43 kr kvar till fri frakt. Kolla vad du har för snittordersumma och lägg gränsen för fraktfritt strax över detta.

Plugintips för "X kr kvar till fri frakt"

För att få in upplysningen ”X kr kvar till fri frakt” så tipsar vi igen om pluginet Booster for WooCommerce. Med den får du också en massa andra smarta funktioner och specialanpasningar av din webbutik utan att behöva koda.

Booster for WooCommerce

Betyg på WordPress.org: (av 512)
Aktiva installationer: 50,000
Senast uppdaterad: 2024-06-05

Gör så här:

  • Installera och aktivera Booster
  • Gå till menyn WooCommerce > Booster Settings
  • Längst upp på sidan, klicka på SHIPPING & ORDERS
  • Strax under den förra länken du klickade på, klicka på Left to Free Shipping
  • Markera checkboxen för Enable Module och spara
  • Markera de alternativ för visning som du vill ha med och skriv in den text du vill ska visas
  • Klicka Spara ändringar

8 Förenkla varukorgen och kassan

Optimera beteende för Lägg i varukorg

Tänk till när det gäller vad som ska hända när man klickar "Lägg i varukorg". Om du säljer en typ av produkter där man oftast bara köper en produkt åt gången, ställ då in butiken så att man kommer direkt till varukorgen eller kassan när man klickar på köpknappen. I det fallet konverterar du troligen bättre med en annan knapptext än “Lägg i varukorgen”.

Så gör du i WooCommerce

Så här gör du för att kunden ska komma direkt till kassan efter klick på ”Lägg i varukorg”:

  • Gå till menyn WooCommerce > Inställningar
  • KLicka på fliken Produkter
  • Strax under fliken hittar du länken Visning
  • Vid alternativet Beteende för Lägg i varukorg – markera Skicka vidare till varukorgsidan efter att produkt lagts till
  • Klicka Spara ändringar

Optimera kassan

Tänk till vilka uppgifter du verkligen behöver om kunden och ta bort alla onödiga fält. Informationssamhället har gjort oss väldigt trötta på formulär med många fält, så standardkassan kan vara en konverteringsdödare.

Plugintips

Pluginet Booster for WooCommerce låter dig ta bort eller lägga till fält i kassan.

Booster for WooCommerce

Betyg på WordPress.org: (av 512)
Aktiva installationer: 50,000
Senast uppdaterad: 2024-06-05

Gör så här:

  • Installera och aktivera Booster
  • Gå till menyn WooCommerce > Booster Settings
  • Längst upp på sidan, klicka på CART & CHECKOUT
  • Strax under den förra länken du klickade på, klicka på Checkout Core Fields
  • Markera checkboxen för Enable Module och spara
  • För de fält som du vill ta bort, klicka på rullgardinsmenyn och välj Disabled
  • Klicka Spara ändringar

Optimera val för frakt och betalning

Tänk igenom om du ska ge kunden flera val när det gäller frakt och betalning, eller om konverteringen skulle kunna bli högre med ett enda superbt val. Det beror lite på bransch, men grundläggande så är människor olika och vill gärna hitta sin favoritbetalningsmetod i kassan. E-barometern 2017 visar vilka betalsätt kunderna vill kunna välja:

  • 70% vill kunna betala med kort
  • 52% vill kunna betala med direktbetalning i bank
  • 48% vill kunna betala med faktura
  • 33% vill kunna betala med Swish

Prova dig fram och mäta resultaten, eller varför inte fråga dina kunder? Om du kommer fram till att flera val är bra – se till att valen är överskådliga och att det inte ser rörigt ut. Hjälp kunden att förstå vad som händer vid de olika stegen i kassan så att det blir en trygg och positiv upplevelse hela vägen igenom köpet.

9 Optimera sökfunktionen

Erbjud dina besökare en bra sökfunktion. En dålig sökfunktion kan faktiskt vara en riktig konveringsdödare, medan ett bra produktsök hjälper kunden att hitta rätt vara snabbt. Det förstärker den positiva upplevelsen av din sajt som gör att man kommer tillbaka och rekommenderar andra att handla hos dig. En bra sökfunktion…

  • är snabb (anväder cache för att kunna visa sökresultat supersnabbt)
  • fattar felstavningar och särskrivningar
  • visar bilder i sökresultatet
  • samlar in statistik så att du kan upptäcka om besökarna efterfrågar produkter som du kanske borde erbjuda
  • har autocomplete (föreslår komplettering av sökfrågan när du skrivit in några bokstäver)
Plugintips

En riktigt bra sökplugin med autocomplete är Search by Algolia. Den sparar ner innehållet på din sajt till Algolias servrar där en snabb cache visar sökresultatet för dina kunder.

Search by Algolia – Instant & Relevant results

Betyg på WordPress.org: (av )
Aktiva installationer: 0
Senast uppdaterad: 2024-06-29

10 Se till att sajten är supersnabb!

Undersökningar visar att du tappar 40 % av dina besökare om sajten tar mer än 3 sekunder att ladda. Konkurrensen är stenhård på nätet och folk har inte tålamod att sitta och vänta på att din sajt ska ladda. Dessutom tappar du rankning på Google när en besökare klickar på bakåtknappen för att återgå till sökresultatet.

Här har du 10 steg till att snabba upp din WordPress + WooCommerce sajt →

gläd dig när du måste uppgradera - det är ju ett tecken på framgång!

Tänk på att när din webbutik växer och får fler besökare så belastar den ditt webbhotell mer. Det kan vara så att webbhotellet automatiskt stryper de resurser din sajt får använda om du bara har ett vanligt webbhotellskonto. Det är inte konstigt eftersom du delar resurser med andra på samma server. Så räkna med att du snart behöver uppgradera till en VPS, och gläd dig när den dagen kommer - det är ju ett tecken på framgång! Fortsätter du växa så behöver du så småningom en dedikerad server. Kostnaden för bra webbdrift är ändå väldigt liten jämfört med andra kostnader i en affärsverksamhet, så snåla inte – det drabbar snabbheten och syns snart i besökstatistik och rankningen på sökmotorerna.

Testa, mäta resultaten och ha roligt

Nu har du en del att jobba med. Lycka till, och glöm inte att mäta resultaten av det du gör – det blir så mycket roligare, och positiva resultat motiverar dig att fortsätta konverteringsoptimera.

Berätta gärna för oss hur det går och dela dina tips i en kommentar!



Tags: ,

2 kommentarer

  1. Posted 2017-09-22 at 16:22 | Permalink

    Har någon tips på någon som hjälper till med följande?
    ”Skriv produktbeskrivningen som proffsen”

    • Posted 2017-10-09 at 19:18 | Permalink

      Hej Björn! Jag har inget tips tyvärr, men ställ frågan i Facebookgruppen Svensk E-handel så får du säkert fler svar :)

Skriv en kommentar

You must be logged in to post a comment.